1398/12/25 یکشنبه

مطالعه رفتار مالی شخصی

تامین مالی شخصی یکی از مهمترین اجزای توسعه تلقی می شود.  استفاده از تسهیلات و وام های بانکی برای ازدواج، خرید خودرو و مسکن، کارت های اعتباری، بیمه عمر و بازنشستگی از جمله مصادیق مهم تامین مالی شخصی تلقی می شوند.

مطالعه رفتار مالی شخصی
تامین مالی شخصی یکی از مهمترین اجزای توسعه تلقی می شود. 
در اقتصاد مصرف کنندگان منابع مالی به سه گروه اصلی طبقه بندی می شوند:
  1. مصرف کنندگان خرد (خانوارها)
  2. بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط
  3. بنگاه های اقتصادی بزرگ
در این میان بخش مصرفی یا همان خانوارها برای تامین مالی نیازهای شخصی خود به منابع مالی نیازمندند.
استفاده از تسهیلات و وام های بانکی برای ازدواج، خرید خودرو و مسکن، کارت های اعتباری، بیمه عمر و بازنشستگی از جمله مصادیق مهم تامین مالی شخصی تلقی می شوند.
تامین مالی و دانش مرتبط با آن از جمله مهارت های ضروری در زندگی محسوب می شود که آموزش و یادگیری آن می بایست از دوران کودکی آغاز گردد. 
رفتار مالی و تامین مالی شخصی از جنبه های مهم رفتار اجتماعی هستند که تاثیرات قابل ملاحظه ای هم بر زندگی شخصی افراد و هم اجتماع می گذارند. 
آگاهی مردم در این زمینه به آنان کمک می نماید تا منابع مالی خویش را بهتر مدیریت نمایند. 
توسعه دانش افراد و خانوارها در این زمینه قدرت اقتصادی اجتماعی خانواده را افزایش می دهد. 
در کشور ما دانش مالی افراد و خانواده ها ضعیف بوده و مطالعات نشان می دهد که حتی فارغ التحصیلان یا دانشجویان رشته های مرتبط مانند مدیریت مالی و حسابداری نیز لزوما شناخت کاملی از دانش تامین مالی شخصی ندارند. 
در این تحقیق تلاش می شود میزان درک و شناخت دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی از دانش تامین مالی شخصی با روش علمی مورد بررسی قرار گرفته و از یافته های تحقیق در راستای تبیین دقیق مساله (ضعیف بودن سطح دانش تامین مالی شخصی) استفاده نموده و راهکارهای برطرف نمودن آن نیز مورد بررسی قرار گیرد. 
به عبارت دیگر تبیین علمی میزان درک و شناخت دانشجویان از موقعیت مالی شخصی شان علاوه بر اینکه یک ادبیات علمی مناسبی را برای این مساله فراهم می نماید، موجب می شود اهمیت و ضرورت آموزش های تامین مالی شخصی بویژه در درون خانواده و مدارس مورد تاکید قرار گیرد. 
این مطالعه ادبیات نظری مرتبط با دانش مالی دانشجویان را از طریق تحلیل توصیفی میزان درک و شناخت آنان از موقعیت های مالی خویش توسعه می دهد. 

ضرورت انجام تحقیق

یکی از مهمترین نتایج مورد انتظار از این تحقیق این است که ادبیات نظری در ارتباط با نحوه درک و شناخت دانشجویان از تامین مالی شخصی را توسعه دهد. 
در ایران مطالعات چندانی در این زمینه انجام نشده است. 
استفاده از روش تحلیل کیفی برای توصیف رفتار و نگرش های مالی دانشجویان از جمله مزیت های این تحقیق است. 
رفتار مالی و تامین مالی شخصی از جنبه های مهم رفتار اجتماعی هستند که تاثیرات قابل ملاحظه ای هم بر زندگی شخصی افراد و هم اجتماع می گذارند
استفاده از روش تحلیل کیفی برای توصیف رفتار و نگرش های مالی دانشجویان از جمله مزیت های این تحقیق است. 

پیشینه تحقیق

گی و ایراسیان (2000) در مطالعه خود به این نتیجه رسیدند که روش های تحقیق کیفی برای بررسی میزان درک و شناخت اعتقاد افراد و یا پدیده ها بسیار مناسب هستند.
اگرچه مفروضات و پارادایم رایج در میان مردم بویژه دانشجویان این است که میزان درک و شناخت آنان از دانش تامین مالی شخصی مناسب است اما در این زمینه ادبیات علمی و مطالعات تجربی وجود ندارند و عملکرد مردم نشان می دهد که در واقعیت عکس این در جریان بوده و دانش عمومی در این زمینه بسیار ضعیف می باشد. 
  1. هوگراس و دیگران (2003) دریافتند که دانش بیشتر لزوما همیشه رفتار را بهبود نمی بخشد. 
  2. لوبیل و هیرا (2005) دریافتند که دانش مالی و مهارت های مدیریت پول برای تصمیمات مرتبط با تامین مالی شخصی بسیار ضروری و حیاتی هستند. 
  3. کنولز (1975) در تئوری خود در ارتباط با یادگیری افراد بزرگسال بیان می دارد که برای یادگیری موضوعات مرتبط با زندگی روزمره خود بسیار با انگیزه تر هستند.
  4. ادبیات علمی مرتبط با بزرگسالان در زمینه بدهی ها و پس اندازها در حال افزایش می باشد.
تامین مالی شخصی اگرچه یکی از ابعاد بسیار مهم اقتصاد خانوارها می باشد اما متاسفانه در کشور ما در آموزش آن در سطوح مدارس و حتی دانشگاه ها برنامه مشخص و مدونی وجود ندارد.
بخش مهم سبک زندگی خانوارها، از تصمیمات مرتبط با تامین مالی شخصی آنان نشات می گیرد. 
این تحقیق از این جهت که میزان درک و شناخت دانشجویان را از مفاهیم و کاربردهای تامین مالی شخصی نشان می دهد، دارای نوآوری بوده و جدید می باشد. 
هدف اصلی این تحقیق عبارت است از: دستیابی به دانش در ارتباط با چگونگی درک و شناخت دانشجویان از موقعیت مالی شخصی خویش می باشد. 
اگرچه این تحقیق در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر اجرا می شود اما نتایج آن برای کلیه تصمیم گیران جامعه که در زمینه آموزش مدیریت مالی برای مردم و خانوارها مسئولیت دارند قابل استفاده می باشد.
سوالات تحقیق به شرح زیر تدوین می گردد:
  1. دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه آزاد اسلامی واح ابهر، چگونگی توانایی و مهارت خویش را در زمینه مدیریت تامین مالی شخصی توصیف می نمایند؟
  2. دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، چگونه رفتار مالی خویش را در زمینه ایجاد ثروت و دستیابی به اهداف مالی شخصی بیان می نمایند؟
  3. آموزش مدیریت مالی شخصی توسط والدین به چه میزان بر وضعیت فعلی مدیریت مالی دانشجویان تاثیر می گذارند؟

نتایج تحقیق

جمع بندی نتایج تحقیق نشان می دهد که میزان درک و شناخت دانشجویان از موقعیت های مالی خویش پایین است و پیشنهاد می گردد برای ارتقاء آن برنامه های آموزشی مناسب تدارک دیده شود. 
بنابراین مهمترین دلیل برای ضرورت انجام این تحقیق عبارت است از ایجاد مستندات علمی درباره دانش مالی و مهارت های مدیریت مالی دانشجویان درباره تامین مالی شخصی آنان می باشد. و در نهایت اهمیت و ضرورت این تحقیق در ایجاد پایه علمی در زمینه سیاست ها و برنامه های مشورتی برای ارتقاء سطح دانش مالی مردم قابل بیان می باشد
این نکته را نیز در نظر داشته باشید، یکی از پارامترهای مهم در دریافت وام و تسهیلات از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، داشتن شناسنامه اعتباری و امتیاز اعتباری بالا می باشد. جهت اطلاع از رتبه اعتباری خود می توانید از سامانه اعتبارسنجی MyCredit استفاده کنید. 

منبع: ماهنامه اعتبارسنجی ، شماره اول ، اسفند 1391 ، صفحات 24 و 25

 
كلمات كليدی: سامانه اعتبار من، سامانه اعتبارسنجی، رتبه بندی اعتباری، امتیاز اعتباری، رفتار مالی، گزارش اعتباری

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مقالات بیشتر
مطالب محبوب
آخرین مقالات
.
1398/1/7 چهارشنبه
2022© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مطالعات سرمایه گذاری ایرانیان  میباشد.