1398/12/25 یکشنبه

نقش مدیریت مالی در بهبود توانمندی اقتصادی ایران

اعتقاد ما بر این است که: همه مردم ایران به ویژه جوانان می بایست توانمندی و ظرفیت اقتصادی خویش را ارتقاء دهند تا بتوانند در زندگی اقتصادی خود تصمیمات و اقدامات مورد نیاز را با اطمینان و اعتماد، ماهرانه و بصورت حرفه ای به سرانجام رسانند.

نقش مدیریت مالی در بهبود توانمندی اقتصادی ایران
اعتقاد ما بر این است که: "همه مردم ایران به ویژه جوانان می بایست توانمندی و ظرفیت اقتصادی خویش را ارتقاء دهند تا بتوانند در زندگی اقتصادی خود تصمیمات و اقدامات مورد نیاز را با اطمینان و اعتماد، ماهرانه و بصورت حرفه ای به سرانجام رسانند".
زندگی امروزی با مجموعه متنوعی از چالش ها، فرصت ها و تصمیمات اقتصادی مواجه است. 
مدیریت مالی و یکی از اجزای بسیار مهم آن یعنی اعتبار جزو مهمترین اجزای توسعه تلقی می شود. 
مصرف کنندگان منابع مالی به سه گروه اصلی طبقه بندی می شوند: مصرف کنندگان خرد (خانوار)، بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط و متوسط و بنگاه های اقتصادی بزرگ.
بخش مصرفی یا همان خانوارها برای تامین نیازهای شخصی خود ازدواج، خرید خودرو و مسکن، کارت های اعتباری، بیمه عمر و بازنشستگی به منابع مالی و تسهیلات بانکی نیازمندند. 
رفتار مالی و تامین مالی شخصی از جنبه های مهم رفتار اجتماعی هستند که تاثیرات قابل ملاحظه ای هم بر زندگی شخصی افراد و هم اجتماع می گذارند. 
آگاهی مردم در این زمینه به آنان کمک می نماید تا منابع مالی خویش را بهتر مدیریت نمایند. 
توسعه دانش افراد و خانوارها در این قدرت اقتصادی اجتماعی خانواده را افزایش می دهد. 
در کشور ما دانش مالی افراد و خانواده ها ضعیف بوده و مطالعات نشان می دهد که حتی فارغ التحصیلان یا دانشجویان رشته های مرتبط مانند مدیریت مالی و حسابداری نیز لزوما شناخت کاملی از دانش مدیریت مالی شخصی ندارند. 
تبیین علمی میزان درک و شناخت مدیران از موقعیت مالی شرکتشان و مردم از موقعیت مالی شخصی شان علاوه بر اینکه یک ادبیات علمی مناسبی را برای این مساله فراهم می نماید، موجب می شود اهمیت و ضرورت آموزش های مدیریت مالی بویژه در درون خانواده و مدارس مورد تاکید قرار گیرد. 
واقعیت این است که شرایط اقتصادی کشورمان در سال های اخیر دچار تغییرات مهمی شده است. 
  1. سطح رقابت در میان بنگاه های اقتصادی به شدت افزایش یافته است.
  2. سهمیه بندی بنزین، افزایش قیمت انرژی و هدفمندی یارانه ها از جمله مهمترین متغیرهایی بوده است که در سال های اخیر سبک زندگی مردم را از منظر اقتصادی دگرگون نموده است.
  3. شراط اقتصادی بین المللی نیز با بحران های بسیار جدی مواجه شده که کشورمان نیز از تاثیرات آن نمی تواند بی بهره باشد. 
  4. شرایط اقتصادی همه کشورهای جهان به سمت سخت تر شدن در حال پیشروی است. 
  5. لزوم اصلاح الگوهای مصرف هم در بخش مصارف فردی و هم در بخش مصارف بنگاه های اقتصادی و تولیدی، مدیریت کسب و کارها را با شرایط بسیار متفاوتی مواجه نموده است. موفقیت بنگاه ها بیش از اینکه به دسترسی آسان به منابع مالی یا مواد اولیه و سوخت و انرژی های ارزان وابسته باشد، با قوت و قدرت مدیریت عجین شده است. 

تامین مالی فراگیر (inclusive Finance) و برخورد مسئولانه با آن (Responsible Lending) امروز جزو مهمترین استاتراتژی های توسعه ای محصوب می شود که "اعتبارسنجی" و مکانیزم های آن حلقه واسط میان این دو هستند. به عبارت دیگر ضمانت اجرایی برای برخورد مسئولانه با تسهیلات دریافتی از بانک ها در فضای تامین مالی فراگیر، ایجاد سامانه ملی و متمرکز اعتبارسنجی و گزارشگری اعتباری است. 
تاسیس شرکت رتبه بندی اعتباری ایران به عنوان مهمترین اصلاح اقتصادی ایران در این زمینه در گزارش سال 2011 بانک های جهانی مورد تایید قرار گرفت
مجموعه شرایط فوق هر فردی را به این جمع بندی می رساند که گذران زندگی بدون تدبیر اقتصادی مناسب امکان پذیری خود را بیش از گذشته از دست داده و "مدیریت مالی" به معنای "کاربرد فکر و تدبیر در تصمیم گیری های مرتبط با مسائل مالی" ارزش مضاعفی یافته است. 
اگر در گذشته نه چندان دور مدیریت مالی جزو ضروریات بنگاه های اقتصادی به حساب می آمد، امروز این قلم از تدبیر را باید به ضروریات زندگی شخصی و خانوادگی هر فردی اضافه نمود. 
همانطور که مدیریت مالی در سطح بنگاه اقتصادی می بایست به گونه ای اعمال شود که منابع مالی مورد نیاز برای تاسیس، اداره  بقای کسب و کار را با هزینه مناسب تامین نماید، در سطح خانوارها و زندگی های شخصی نیز برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای تحصیل، ازدواج، خرید خودرو، بیمه درمان، بیمه سلامت، بازنشستگی و سایر شئونات زندگی که با پول سر و کار دارند، بدون توجه به اصول علمی مدیریت مالی، هرگونه موفقیتی را به حساب شانس بسیار زیاد باید گذاشت که خوب البته لزوما نصیب کمتر کسی شده و اغلب مردم نمی توانند از فرصت های فضای اقتصادی به درستی استفاده نموده و لاجرم فاصله غنی و فقیر در جامعه افزایش خواهد یافت. 
مدیریت مالی همواره یکی از مهمترین دغدغه های افراد و بنگاه های اقتصادی بوده و با شرایط اقتصادی نوین جهان نیز برای دغدغه به یک مساله حیاتی تبدیل شده است. 
  • امروزه بسیاری از مردم در مورد پول نگران هستند
  • بسیاری احساس می کنند که کنترل مسائل مالی از دست آنان خارج شده است
  • برای بسیاری از مردم داشتن منابع مالی مناسب برای دوران بازنشستگی جزو بزرگترین دغدغه هایشان است
  • عدم دسترسی به خدمات اعتباری مناسب مانند تسهیلات بانک ها و عدم توانایی برای دستیابی به بودجه مناسب، دو عامل بسیار کلیدی هستند که به عنوان مانع در مقابل دستیابی به اهداف مالی افراد قد علم می نمایند
  • بسیاری از مردم وقتی نوبت به پول می رسد، به هیچ کس نمی توانند اعتماد نمایند
  • پول به محور بسیاری از ابعاد مختلف سبک زندگی انسان ها تبدیل شده است
  • بسیاری از مردم بدون داشتن کمک از دیگران نمی توانند در تصمیمات مالی خود موفق باشند
  • بسیاری از مردم در تصمیمات مالی خود بی تجربه اند
  • هنوز بسیاری از مردم ما بویژه زنان هیچگونه برنامه ای برای شرایط اضطراری زندگی و دوران بازنشستگی خود ندارند
  • بسیاری از مردم علی رغم اینکه تمایل دارند در سن مشخصی بازنشسته شوند اما به دلیل مشکلات مالی و عدم برنامه ریزی مناسب در عمل تا سال ها بعد از سن بازنشستگی همچنان بکار مشغول می شوند
  • در حوزه پس انداز هم درصد کسانی که برای شرایط اضطراری زندگی، برنامه مشخص مالی داشته باشند، قابل ملاحضه نیست
  • اگرچه خدمات اعتباری و قرض گرفتن و استفاده از دسته چک و پرداخت های مدت دار یکی از روش های رایج تامین مالی بین مردم است اما بسیاری از مردم بدلیل کاربرد نامناسب این ابزار (اعتبار یا Credit) دچار معضلات و مشکلات زیادی هستند
  • در حوزه مصرف بسیاری از مردم هیچ گونه برنامه ماهیانه یا سالیانه برای مخارج خویش ندارند و عادات خرید یا مصرف آنان بسیار دارای نوسان است

اقتصاد خوشبختی

واقعیت این است که تعیین میانگین بهای تمام شده خوشبختی در دنیای کنونی کار مشکلی است و کمتر کسی اینگونه به زندگی نگاه می نماید.
بهای تمام شده خوشبختی محاسبه نمی شود لذ برای بسیاری از مردم مشخص نیست که باید به چه میزان خرج نمایند تا احساس خوشبختی کنند. 
یا به سطح خوشبختی و رضایت مالی دست یابند. 
در زمینه اقتصاد خانواده هنور درک درستی نسبت به حداقل سطح مالی مورد نیاز برای برقراری زندگی مشترک و یا تعداد فرزندان وجود ندارد. 
بسیاری از مردم وقتی نوبت به پول می رسد، به هیچ کس نمی توانند اعتماد نمایند

منبع: ماهنامه اعتبارسنجی ، شماره اول ، اسفند 1391 ، صفحات 2 و 3

 
كلمات كليدی: مدیریت مالی، سامانه اعتبارسنجی، اعتبار من، رتبه اعتباری، سامانه اعتبار من، گزارش اعتبارسنجی، گزارش اعتباری

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مقالات بیشتر
مطالب محبوب
آخرین مقالات
.
1398/1/7 چهارشنبه
2022© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مطالعات سرمایه گذاری ایرانیان  میباشد.